DISTANCE EDUCATION AND PRACTICAL TRAINING OF APPLICANTS FOR HIGHER EDUCATION IN THE SPECIALTY "DENTISTRY"

Authors

  • O. A. Udod Donetsk National Medical University
  • I. O. Trubka Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education
  • V. S. Stulikova Shupyk National Medical Academy of Postgraduate Education

DOI:

https://doi.org/10.35220/2078-8916-2020-37-4-106109

Keywords:

specialty

Abstract

The COVID-19 pandemic has affected the educational space of Ukraine. According to the anti-epidemic re-quirements in the conditions of strict quarantine in higher education institutions the educational process was trans-ferred to the distance mode. Higher education institutions have prepared for quarantine restrictions. In the presence of technical capabilities and an extensive network with a stable Internet connection some experience of distance education was gained. But areas of knowledge and spe-cialties, in particular, "Dentistry", which are closely re-lated to the training of applicants in practical skills, since the professional qualities of future specialists are depend-ed on this, turned out to be the most vulnerable due to the impossibility of conducting practical training. It is impos-sible to practice dental skills in the absence of clinical admission of patients, without available simulators, mod-els, models, tools and equipment. In relation to the state certification of second (master's) level higher education students in the specialty "Dentistry", in a pandemic and intensified anti-epidemic measures, the structured practi-cal (clinical) exam procedure has a high probability to be changed significantly in terms of practical skills control.
The skill level in diagnosis and differential diagnosis of dental diseases of applicants can be controlled by tradi-tional approaches through real-time video conferencing using case packages of clinical situational tasks with pho-tos and videos. Dental manipulations can be demonstrat-ed individually by applicants on simulators or models by videoconference or in a virtual environment using the ap-propriate computer programs to simulate certain manipu-lations.

References

Наказ Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2019 року №879 «Про затвердження стандарту ви-щої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія» для другого (магістерського) рівня вищої освіти».

Наказ Міністерства освіти і науки України від 28 липня 2003 року № 504 «Галузевий стандарт вищої освіти освітньо-кваліфікаційна характеристика спеціаліста за спе-ціальністю 7.110106 стоматологія напряму підготовки 1101 медицина».

Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 31січня 2005 року №53 «Про затвердження Положення про організацію та порядок проведення державної атестації сту-дентів, які навчаються у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації за напрямом підготовки "Медицина"».

Наказ Міністерства охорони здоров’я України від 19 лютого 2019 року № 419 «Про затвердження Порядку, умов та строків розроблення і проведення єдиного держав-ного кваліфікаційного іспиту та критеріїв оцінювання ре-зультатів».

Published

2021-05-28

How to Cite

Удод, О. А., Трубка, І. О., & Стулікова, В. С. (2021). DISTANCE EDUCATION AND PRACTICAL TRAINING OF APPLICANTS FOR HIGHER EDUCATION IN THE SPECIALTY "DENTISTRY". Stomatological Bulletin, 113(4), 106–109. https://doi.org/10.35220/2078-8916-2020-37-4-106109

Issue

Section

EPIDEMIOLOGY, ORGANIZATION, HISTORY