WAYS OF OPTIMIZATION OF PRACTICAL TRAINING OF HIGHER EDUCATION GRADUATES IN DENTISTRY
DOI:
https://doi.org/10.35220/2078-8916-2022-44-2.7Keywords:
higher dental education, practical training of applicants, simulation centers, university clinics.Abstract
The process of reforming the national health care system, including dental care, has necessitated appropriate transformations in undergraduate and postgraduate higher medical and dental education. Under the new conditions, the provisions of the Standard of Higher Education of the second (master’s) level of knowledge 22 Health care in the specialty 221 Dentistry in terms of practical training of applicants lose prospects to be fully implemented. The adopted regulations do not solve many problems of the relationship between dental departments of medical universities and health care institutions in the status of municipal non-profit enterprise. The functions of research and teaching staff regarding the clinical work they have to perform during practical classes with applicants remain unclear. This state of affairs actualizes the search for ways to optimize the practical training of applicants for higher dental education. One of the ways is to create multifunctional simulation dental centers in higher education institutions, where applicants should develop practical skills on models, simulators and phantoms. At the same time, such centers need to be provided with the latest equipment, tools and materials, which, with limited funding, seems to be a difficult task, in particular for relocated institutions. In the case of the opening of university clinics, it is important to provide dental care with the involvement of applicants on a free basis for patients. However, only a quarter of all higher education institutions that provide appropriate training have university clinics in their structure. Conclusion. In the conditions of the reformed system of dental care, the ways to optimize the practical training of applicants in Dentistry are to operate in higher education simulation dental centers and university clinics, where dental care with applicants should be provided free of charge.
References
Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення : Закон України від 19.10.2017 р. № 2168-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/ laws/show/2168-19#Text
Про затвердження Положення про організацію освітнього процесу у закладах охорони здоров’я за участю науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти, що здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти у сфері охорони здоров’я : Постанова Кабінету Міністрів України від 28.12.2020 р. № 1337. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1337-2020- %D0%BF#Text 3. Про затвердження Типового положення про університетську клініку вищого навчального закладу (закладу післядипломної освіти) : наказ Міністерства охорони здоров’я України від 06.07.2015 р. № 408. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1104-15#Text
Вороненко Ю. В., Мазур І. П., Павленко О. В. Стоматологічна допомога в Україні: аналіз основних показників діяльності за 2020 рік : довідник. Кропивницький : Поліум, 2021. 101 с.
Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 221 «Стоматологія» для другого (магістерського) рівня вищої освіти : наказ Міністерства освіти і науки України від 24 червня 2019 р. № 879. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/ vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2019/06/25/221- Stomatolohiya-mahistr.20.01.22.pdf
Примірний навчальний план підготовки фахівців другого (магістерського) рівня вищої освіти галузі знань 22 «Охорона здоров’я» у вищих навчальних закладах МОЗ України за спеціальністю 221 «Стоматологія» кваліфікації освітньої «Магістр стоматології», кваліфікації професійної «Лікар-стоматолог». URL: http://cmc.inmeds.com.ua/gallery/Navchalni_plany/ lyst_moz_26-07-16.pdf
Бойцанюк С. І., Чорній Н. В., Залізняк М. С. Симуляційне навчання як спосіб формування практичних навичок під час підготовки лікаря-стоматолога. Проблеми безперервної медичної освіти та науки. 2017. № 4. С. 11–14.