ВИКЛАДАННЯ ОРТОПЕДИЧНОЇ СТОМАТОЛОГІЇ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ ТА ЕПІДЕМІОЛОГІЧНИХ ЗАГРОЗ
DOI:
https://doi.org/10.35220/2078-8916-2023-47-1.24Ключові слова:
ортопедична стоматологія, дистанційне навчання.Анотація
Мета дослідження. Узагальнення досвіду викладання ортопедичної стоматології в умовах воєнного стану та епідеміологічних загроз на кафедрі ортопедичної стоматології Дніпровського державного медичного університету. Основна частина. За допомогою освітніх платформ Google Meet та Moodle навчальний процес на кафедрі повністю діджиталізований. Організація комунікацій між викладачем та студентом відбувається із застосуванням месенджеру Viber. Головна функція лекції в системі дистанційної освіти змінилася з інформативної на настановну, спрямовану на систематизацію та узагальнення. Практичні заняття в режимі реального часу (онлайн) проводяться в синхронному режимі, що передбачає інтерактивну форму роботи з «клінічними кейсами», які імітують віртуальних хворих, або шляхом «трансляції з двох камер», коли на екран подається зовнішнє зображення прийому хворого та зображення з внутрішньоротової камери. Для наочності діагностичного та технологічного процесу використовується онлайн демонстрація інтерфейсів програм Planmeca Romexis Viewer, OccluSence by Bausch, My Crown Design та ін. Платформа Moodle є одним з найкращих варіантів методологічного забезпечення самостійної роботи здобувачів. Вона формує статистику та відстежує відвідування, а також дозволяє проведення контрольних тестувань студентів в онлайн-режимі. Для поточного тестування також застосовуються платформи Google Form та Kahoot. Проте, навчаючись тільки в дистанційному форматі неможливо забезпечити оволодіння клінічними маніпуляціями, практичними навичками та низкою спеціальних компетенцій. Тому, більш доцільною є змішана форма навчання із тренінгами в фантомних класах та участю студентів у клінічних прийомах. Університет має низку домовленостей зі стоматологічними клініками Тунісу, Марокко, Ізраїлю, Німеччини щодо проходження практичної підготовки студентів-іноземців, які навчаються дистанційно. Висновки. Подальша стратегія розвитку української стоматологічної освіти під час воєнного стану та епідеміологічних загроз полягає у подальшому розвитку змішаної форми підготовки здобувачів другого рівня освіти, що включає як дистанційне навчання, так і відпрацювання практичних навичок у фантомних класах та в клінічних умовах.
Посилання
Скрипник І. М., Приходько Н. П., Шапошник О. А. Медична освіта в умовах війни: досвід Полтавського державного медичного університету. Медична освіта. 2022. № 3, С. 60–64.
Федчишин Н. О., Шульгай А. М., Крицкій Т. І. Діджиталізація в освіті: сьогодення та перспективи. Медична освіта. 2022. № 2. С. 5–11.
Павленко О. В., Волосовець Т. М., Дорошенко О. М., Дорошенко М. В., Бакшутова Н. О. Застосування дистанційної освіти у післядипломній підготовці лікарів-стоматологів в умовах карантинних заходів. Медична освіта. 2020. № 3. С. 13–16.
Павленко О. В., Волосовець Т. М., Дорошенко О. М., Дорошенко М. В., Бакшутова Н. О., Дікова І. Г. Сучасна освітня технологія вебінар у практиці післядипломної медичної освіти лікарів-стоматологів. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення: мат. XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. Тернопіль: ТНМУ, 2021. С. 385–391.
Манащук Н. В., Чорній Н. В., Бойцанюк С. І. Викладання терапевтичної стоматології в умовах дистанційного навчання. Актуальні питання вищої медич- ної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення: мат. XVIIІ Всеукр. наук.- практ. конф. Тернопіль: ТНМУ, 2021. С. 329.
Герман С. А. Досвід застосування змішаної форми навчання в іноземних студентів стоматологічного факультету ХНМУ. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення: мат. XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. Тернопіль: ТНМУ, 2021. С. 130–132.
Мостбауер Г. В., Карасевська Т. А. Аналіз дистанційного навчання за результатами анкетування студентів. Актуальні питання вищої медичної (фармацевтичної) освіти: виклики сьогодення та перспективи їх вирішення: мат. XVIIІ Всеукр. наук.-практ. конф. Тернопіль: ТНМУ, 2021. С. 355–357.
Кульбашна Я. А., Маланчук В. О., Нагірний Я. П., Скрипник І. Л., Захарова В. О. Сучасна модель професійної підготовки магістрів-стоматологів. Медична освіта. 2020. № 1. С. 45–49.
Гутор Н. С. Особливості навчання та формування студентів-стоматологів в умовах військового стану. Медична освіта. 2022. № 3. С. 36–41.
Разумний Р. В., Фастовець О. О., Матвєєнко Р. Ю. Методичні особливості лекцій зі стоматологічних дисциплін англомовним студентам. Вісник проблем біології і медицини. 2019. № 1 (150). С. 230-232.
Прокоп І. А., Саварин Т. В. Метод аналізу конкретних ситуацій (кейс-метод) як педагогічна технологія. Медична освіта. 2021. № 1. С. 93–97.
Дубина С. О., Хапченкова Д. С., Бондаренко С. В., Федорова І. О. Методики оцінювання успішності студентів під час дистанційного навчання. Медична освіта. 2022. № 2. С. 28–32.