PSYCHOLOGICAL ADAPTATION OF EDUCATIONAL PROCESS PARTICIPANTS TO THE CONDITIONS OF WAR
DOI:
https://doi.org/10.35220/2078-8916-2022-46-4.3Keywords:
stress, psychological adaptation, internal resources of the individual, moral valuesAbstract
The article is devoted to the problem of psychological adaptation of dental interns and teachers of a higher educational institution to the conditions of war. The article presents an objective assessment of the psychological state of subjects of knowledge and teachers in the first days of the war. It is emphasized that the revealed emotional, behavioral and intellectual manifestations of stress in interns are a natural reaction to events that go beyond their usual life experience. The article emphasizes that the measured behavior of teachers is a manifestation of their firm high moral position. It is noted that in today's realities, a person's understanding of his inner world, the search for those psychological resources that can help him endure and overcome difficult life situations is of particular importance. It is indicated that the problem of adequate response to stressful situations of cognitive subjects is successfully solved due to their appeal to moral values and activation of internal resources – intellectual, emotional and volitional.
References
Губар А.О. Стрес як фактор впливу на адаптацію людини 2010 URL : https://scienceandeducation.pdpu. edu.ua/doc/2010/3_2010/6.pdf
Лазуренко С. І., С. В., Семенов А. М. Адаптація та адаптаційні можливості людини. Актуальні проблеми навчання та виховання людей з особливими потребами. 2014. № 11. С. 194-207
Березин Ф.Б. Психическая и психофизиологическая адаптация человека. – Л., 1988. 270 с.
Пиаже Ж. Психология интеллекта. – М.: Наука, 1969. 371 с.
Павлик Н. В. Духовна самоактуалізація особистості в юнацькому віці. Горизонт духовності виховання : колективна монографія. Вільнюс : Zuvedra, 2019. С. 407-427.
Боснюк В. Ф. Інтелект як ресурс поведінки рятувальника в оволодінні собою 2010. Проблеми екстремальної та кризової психології. 2010. Вип.7. С. 55-63.
Гордієнко С. Г. Визначення поняття «інтелектуальна власність»: алгоритм та особливості. Вісник НТУУ «КПІ». Політологія. Соціологія. Право: Зб. наукових праць. Київ : ІВЦ «Політехніка», 2010. № 4(8). С. 199–205.
Алексапольский А. А. Стилевые и уровневые свойства интеллекта как факторы совладающего поведения: дис. … канд. психол. наук. / Алексапольский А. А. – М., 2008.
Сергиенко Е. А. Контроль поведения: индивидуальные ресурсы субъектной регуляции [Электронный ресурс]. Психологические исследования: электрон. науч. журн. 2009. N 5(7). URL: http://psystudy.ru
Холодная М. А. Когнитивные стили. О природе индивидуального ума. 2-е изд. – СПб. : Питер, 2004. – 385 с.: ил. – (Серия «Мастера психологии»)
Холодная М.А. Психология интеллекта: Парадоксы исследования, СПб.: Питер, 2002. 272 с.
Корнилова Т.В. Самооценка в структуре интеллектуально-личностного потенциала человека. Психологический журнал. 2011. Т. 32. № 2. С. 25–35.
Ворон М., Найда Ю. Множинний інтелект: від теорії до практики. Підручник для директора: журнал управлінської компетентності. 2008. № 5. С. 68–72.
Титаренко Т. М., Лєпіхова Л. А. Психологічна профілактика стресових перевантажень серед шкільної молоді: Науково-методичний посібник. – К. : Міленіум, 2006. 204 с.
Орлов Ю.М. Восхождение к индивидуальности. – М.: Просвещение, 1991. 274 с.
Орлов Ю. М. Саногенное мышление. М.: Слайдинг, 2003. 96 с.
Гільман А.Ю. Психологічні умови формування саногенного мислення студентської молоді : дис… канд. психологічних наук (доктора філософії) : 19.00.07. Національний університет «Острозька академія», Острог, 2017.
Бакаленко Е.К. К проблеме эмоционального постижения мира. Вісник Харківського державного університету. Серія: теорія культури і філософія науки : Харків, 1997. № 339. С. 112-120.
Боснюк В.Ф. Взаємодія інтелектуального та емоційного компонентів особистості. Вісник ХНПУ імені Г.С. Сковороди. Психологія. Харків: ХНПУ, 2012. – Вип. 44. Частина 2. С. 21-28.
Андреева И. Н. Эмоциональный интеллект и эмоциональная креативность: специфика и взаимодействие. – Новополоцк : Полоц. гос. ун-т, 2020. 356 с.
Рубинштейн С.Л. [и др.]. Основы общей психологии : учеб. пособие.– СПб.: Питер Пресс, 2008. 705 с.
Маляр О. І., Божок Н. О. Психологічний аналіз довільності емоційної регуляції та фрустраційної толерантності особистості. International scientific periodical journal “THE UNITY OF SCIENCE” / publishing office Friedrichstrabe 10, The European Association of pedagogues and psychologists Science, Vienna, 2014. (149). P. 107-110.
Бех І. Д. Духовна культуродомінантність як виховний ідеал, шлях досягнення. Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді: зб. наук. праць. – К., 2006. Вип. 9. С. 6 – 25.
Изард К. Е. Психология эмоций. СПб.: Питер, 2006. 460 с.
Запорожец А. В. Развитие социальных эмоций у детей дошкольного возраста / Под. ред. А. В. Запорожца, Я. З. Неверович. – М., 1986. С. 43 – 50.
Міхова А. Г. Емоції і прояви емоцій: історичний екскурс (стресові та стресоподібні стани). Наука і освіта. 2010. №o 3. С. 95–98.
Кравчук С.Л. Психологічні особливості емоційної стійкості та самоконтролю особистості. Режим доступу: http://appsychology.org.ua/data/jrn/v10/i26/44.pdf
Аболин Л.М. Психологические механизмы эмоциональной устойчивости человека. Казань, 1987. 261 с.
Буслаева М. Ю. Организация образовательной среды педагогического коледжа как условие формирования эмоциональной устойчивости студента. Вестник ЧГПУ. 2009. № 2. С. 12–24.
Thorndike R.L., Hagen E.P. Measurement and Evaluation in Psychology and Education. New Delhi : Wiley Eastern Limited, 1979.
Оніпко З. С. Дослідження сформованості рівня емоційної стійкості у студентів технічного ВНЗ. Науковий журнал «Габітус». 2021. Вип. 23. С. 73-77.
Пилипенко К. В. Формування емоційної стійкості як професійно важливої якості майбутнього практичного психолога: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. : спец. 19.00.07 "педагогічна та вікова психологія". – Київ, 2010. 23 с.
Полілуєва І.В. Основні підходи до аналізу закономірностей емоційно-вольової регуляції діяльності людини. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2016. Вип. 53. С. 186-194.
Ильин Е. П. Психология воли. 2-е изд /Е. П. Ильин. – СПб:Питер, 2011.– 368 с.
Чхартишвили, Ш. Н. Проблема воли в психологии. Вопросы психологии. – 1967. № 4. С. 72-81.
Батыршина А. Р. Подходы изучению вопроса о взаимосвязи интеллекта и воли. Вестник Университета Российской академии образования. 2018. № 3.С. 25-29.
Шамлян К. Дослідження ролі вольових зусиль у життєдіяльності студентів. Педагогіка і психологія професійної освіти. 2014. № 3. С. 125-134.
Петров И. К., Калин В. К. Возрастные особенности волевых усилий в двигательной активности. Психология воли: сборник научных трудов. Симферополь, 2011. С. 144-159.
Кузнєцов М.А. Вольова регуляції діяльності: основні закономірності, етапи і механізми. Вісник Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Психологія. 2012. Вип. 43(1). С. 110-128.